
Росія продовжує активно розвивати залізничне сполучення на окупованих українських територіях. У планах - запуск вантажного сполучення РФ із Мелітополем, удосконалення гілки Маріуполь - Ростов до окупованого Криму і навіть відкриття залізничного сполучення анексованого півострова з Білоруссю.
Гілка до військового полігону
Спікер Запорізької обласної військової адміністрації Олександр Коваленко розповів, що 2024 року окупаційна влада будувала залізницю на захопленій частині Донбасу. Але вона не будувала з нуля, а проводила реконструкцію шляхів, які вже були в регіоні. З Донецької області залізничний маршрут пролягає до Розовки на території Запорізької області, потім до Токмака і Мелітополя.
«Зараз вони не використовують або частково використовують цю ділянку з Волновахи до Мелітополя, оскільки вона фактично лежить уздовж лінії ведення активних бойових дій на Запорізькому відрізку фронту. Тому минулого року вони почали будувати з Донецької області в бік Бердянська. Наскільки мені відомо, вже побудовано кілька десятків кілометрів. Одна гілка піде вниз до Азовського моря, ближче до Бердянська. Це селища Новопетрівка, Старопетрівка. Там розташований, до речі, військовий полігон, з часів Радянського Союзу. І тут вони фактично зупинилися. Тобто немає подальшого будівництва гілки від села Осипенко в бік Якимівки або Мелітополя», - каже Коваленко.
Із супутникових знімків випливає, що далі села Осипенко Бердянського району Запорізької області будівництво залізниці не ведеться, додає речник Запорізької ОВА.
«Вони зосереджені зараз на Донецькому напрямку. І ми розуміємо чому. Тому що там зараз тривають найзапекліші бої. Вони зупинилися, умовно кажучи, в районі Осипенка, Новопетрівки, Старопетрівки. Тобто навіть не довели гілку до самого Бердянська», - пояснює він.
Залізницю, яка вже знаходиться на окупованій частині Запорізької області, а також яку тільки планують збудувати, окрім військової логістики, окупаційна влада використовуватиме і для вивезення врожаю.
«Це врожай зернових культур, які вони вже кілька років збирають і вивозять з тимчасово окупованої Запорізької області через Крим або через порти Бердянська і Маріуполя. Звісно, жодних пасажирських перевезень. Тільки вантажі», - каже Коваленко.
Мелітополь - великий збройний хаб російської армії
Депутат Запорізької міської ради Дмитро Кирильчук також зазначає, що від населеного пункту Осипенко залізницю можуть розділити на дві гілки. Одна з них прямуватиме на військовий полігон, а інша - до Мелітополя.
«Ця ділянка залізниці від Маріуполя до Бердянська має добудуватися до населеного пункту Трояни за десять кілометрів від Бердянська. Після цього вона має просуватися далі в бік Мелітополя і завершитися протяжністю до Якимівки. Вони виконують основне завдання - налагоджують постачання боєприпасів. Тому в районі села Осипенко це відгалуження йде на Новопетровський полігон», - каже він.
Мелітополь для російської армії є великим збройним хабом, тому для окупантів надзвичайно важливо добудувати туди залізничну дорогу, вважає депутат.
«Це, по факту, велика розв'язка, великий склад тих же боєприпасів. І для них має надважливу стратегічну функцію саме Мелітополь як складова частина в цьому логістичному ланцюзі вздовж Азовського узбережжя. Потім ця залізнична гілка після Мелітополя йде на окупований Крим. Основна мета - розв'язати проблему з підвезенням своїх боєприпасів, щоб забезпечити потреби східного і південного фронтів», - підкреслює Кирильчук.
«Резервні маршрути для забезпечення фронту»
Тим часом окупаційна влада Криму заявила про готовність відкриття залізничного сполучення анексованого півострова з Білоруссю. Призначений Росією віцепрем'єр Криму Георгій Мурадов зазначив, що про залізничне сполучення ведуть переговори близько двох років і вже нібито є певні напрацювання. За його словами, до початку туристичного сезону для охочих приїхати з Білорусі в анексований Крим планують організувати спеціальні вагони, які після прибуття в Росію причіплюватимуть до поїздів, що йдуть до півострова.
У Криму також повідомляють, що «поїзд на Мінськ поїде “новими територіями Росії”.
Експерт у сфері транспорту Максим Гардус вважає, що жодної економічної доцільності будувати нові залізничні колії для такого сполучення немає.
«З півдня на північ цим маршрутом не так вже й багато товарів рухається. Нічого особливо, що виробляється на Донбасі, до Білорусі не експортується в таких величезних обсягах, щоб будувати нові дороги. Якщо говорити про курортні місця і Крим, вони їдуть потягами, знову ж таки, з території Росії. Я дуже сумніваюся, що туристичний потік із Білорусі до Криму настільки величезний, що вже наявної інфраструктури для цього не вистачає», - вважає він.
Росія ж зацікавлена в будівництві доріг не тільки на окупованих південних територіях, а й в інших регіонах, з головною метою - створити резервні маршрути для забезпечення фронту, припускає експерт.
«Є таке поняття, як рокадні дороги, які будують паралельно лінії фронту, - пояснює експерт. - Це забезпечує швидке перекидання військ, техніки вздовж лінії бойових дій з півночі на південь, з півдня на північ. Прокладання залізниці через тимчасово окуповані території на півдні до Криму, а потім на Бєлгородську, Ростовську області Росії або навіть на Білорусь у принципі вписується в логіку створення такої рокадної магістралі. Вона є пошкодженою інфраструктурою Донбасу, де іноді неможливо відновити колії через обстріли або руйнування мостів. Це створює для Росії резервні маршрути при знищенні основних логістичних вузлів. Оскільки лінія фронту в принципі йде від білоруського кордону аж до самого півдня, до Чорного моря, то це знову-таки вкладається в цю логіку».
Будівництво залізниці до Криму через окуповані регіони України оцінюють у суму від 90 до 160 мільярдів рублів, заявляв у січні президент російського Національного дослідницького центру перевезень та інфраструктури Павло Іванкін. За його словами, вихід з анексованого Криму забезпечується через напрямок Джанкой і Новоолексіївка в захоплену частину Запорізької області. Далі деякі ділянки доведеться відновлювати, а також будувати кілька сполучних гілок.