Дедлайн запуску електронного реєстру листків непрацездатності уже стільки разів переносили, що і годі порахувати. Та все ж із 01.05.2021 почав діяти оновлений порядок ведення Е-реєстру лікарняних. Тож що уже готово та чи стане простіше працювати?
Мета введення електронного реєстру листків непрацездатності проста — прибрати схему «лікарняний за презент». А ще – спростити бізнесу роботу із документами. Та й заощадити вдасться чимало - Мінцифри нарахувало до 5 млрд грн на рік.
Уже зараз можна стверджувати, що Електронний реєстр:
спростить оформлення тимчасової непрацездатності;
прискорить нарахування матеріальної допомоги;
зменшить кількість фальсифікацій;
мінімізує кількість штрафних санкцій через помилки в оформленні листків непрацездатності.
Чи працює електронний реєстр листків непрацездатності
Історія із створення Єдиного електронного реєстру листків непрацездатності тягнеться ще із 2009 року. Остаточно перехід на електронні лікарняні Кабмін схвалив у 2018 році. А у 2019 році Уряд прийняв базову постанову № 328, яка затверджує Порядок організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього (далі — Порядок № 328). Запровадити електронні лікарняні Кабмін планував наступного року - із 1 квітня 2020 року. Навіть підготував відповідний документ для цього - постанову «Про особливості ведення Електронного реєстру листків непрацездатності до забезпечення інформаційної взаємодії електронної системи охорони здоров’я з Електронним реєстром листків непрацездатності» від 03.03.2020 № 159. Цим документом Уряд доручив МОЗ розробити новий Порядок видачі, продовження та обліку листків непрацездатності. Та очікуваного старту так і не відбулось.
Черговий дедлайн запуску електронного реєстру лікарняних – 01.01.2021. Однак він теж прогорів.
Втрутились у процес і нардепи. 03.02.2021 Верховна Рада прийняла постанову від 03.02.2021 № 1192-IX.
Верховна Рада «попросила» уряд розробити нормативку, необхідну, щоб запустити е-лікарняний і забезпечити повноцінне функціонування Е-реєстру. Виконання взяв на контроль комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
Результат не забарився. Кабмін схвалив Постанов від 31.03.2021 № 323 (далі — Постанова № 323). Нею визначив нову редакцію Порядку організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього (далі — Порядок № 328). Оновлений Е-реєстр запрацював із 1 травня.
І хоча паперовий лікарняний так і не замінили електронним, ми все ж на декілька кроків наблизилися до цього. Тож з’ясуємо, як працює новий Е-реєстр.
Електронний реєстр листків непрацездатності - це...
Щоб зрозуміти, що таке електронний реєстр листків непрацездатності звернемось до профільного документу – Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі — Закон № 1105). Це система накопичення, зберігання та використання інформації про видані, продовжені та обліковані листки непрацездатності.
Формує та веде даний реєстр Пенсійний фонд України (ПФУ). Він же і є володільцем даних. Як формується реєстр лікарняних листків? Інформацію для реєстру передають МОЗ, Національна служба здоров’я України (НСЗУ), Фонд соціального страхування (ФСС). Такі правила встановлює Порядок № 328.
Чи означає старт електронного реєстру листків непрацездатності про запуск електронних лікарняних? Наразі ані Закон № 1105, ані Порядок № 328 не передбачають заміни паперової форми листка непрацездатності електронною. У визначенні поняття «листок непрацездатності» теж не знаходимо жодного натяку на електронну форму. «…листок непрацездатності — оформлений і виданий в порядку, визначеному МОЗ, за погодженням з Мінсоцполітики та Фондом соціального страхування та зареєстрований за єдиним реєстраційним номером листка непрацездатності в Реєстрі документ, що засвідчує тимчасову втрату працездатності та є єдиною підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах (п. 2 Порядку № 328). Тож поки немає нормативного підґрунтя так стверджувати.
Електронний реєстр листків непрацездатності – новий сервіс від ПФУ
На вебпорталі ПФУ створені електронні кабінети закладів охорони здоров’я (лікарів), страхувальників (роботодавців) і застрахованих осіб.
Страхувальники, тобто роботодавці, вже зараз можуть отримати інформацію по працівниках, які працюють за основним місцем роботи. Зокрема:
номер лікарняного;
дата відкриття; дата закриття;
ІПН застрахованого;
ПІБ застрахованого.
Але для того, щоб цю інформацію отримати, потрібно зареєструватися на порталі та зайти із своїм електронним підписом.
Звідки надходять дані? Лікар, який відкриває лікарняний лист, робить це в кабінеті ПФУ і підписує його своїм електронним підписом. Інформація автоматично передається до Фонду соціального страхування та роботодавцю, який може ознайомитися з нею в особистому кабінеті на веб-порталі ПФУ. На основі цих даних страхувальник (роботодавець) може заповнити заяву-розрахунок.
Тож і надалі лікарі оформляють паперові листки непрацездатності. Їх ніхто не скасовував.
У майбутньому всі ці операції будуть проводити в електронній системі eHealth. У цій системі вже міститься інформація про пацієнтів, їхні електронні медичні картки, дані про відвідування лікарів та медичні направлення.
Як все працюватиме? Змоделюємо все крок за кроком.
1 Особа (працівник) звертається до лікаря.
2 Лікар засвідчує тимчасову непрацездатність особи та форму медичний висновок у системі eHealth. Ставить електронний підпис.
3 На підставі висновку у Реєстрі формується листок непрацездатності.
4 Інформація про лікарняний з’являється у особистих кабінетах страхувальника та застрахованої особи.
5 Роботодавець формує у електронному кабінеті заяву-розрахунок на фінансування коштів від ФСС.
6 Інформація автоматично передається до ФСС.
Важливо! Лікар повинен буде внести до системи найменування страхувальника та його податковий номер в ЄДР. Тож роботодавці мають проінформувати працівників про податковий номер підприємства.
Новацією також є те, що застрахована особа зможе самостійно проставити дату одужання (абз. 7 пп. 3 п. 13 Порядку № 328). Для його йому потрібно буде подати до реєстру звернення у вигляді повідомлення чи заяви про відновлення працездатності. Виняток: непрацездатність у зв’язку з карантином. Для таких випадків це правило не працюватиме.
Яка інформація буде у електронному реєстрі
Яку інформацію акумулюватиме реєстр визначає Порядок № 328. Це і дані про тимчасово непрацездатну особу, і про причину непрацездатності, і про лікаря та заклад охорони здоров’я. Фактично та ж інформація, що і у паперовому лікарняному.
Так, запис про тимчасову непрацездатність містить відомості про (п. 13 Порядку № 328):
пацієнта (у разі непрацездатності особи, зумовленої необхідністю догляду: за хворою дитиною; за хворим членом сім’ї; за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за цією дитиною);
тимчасово непрацездатну особу;
випадок тимчасової непрацездатності;
особу, яка засвідчила відомості, і особу, яка зареєструвала медичний висновок в електронній системі охорони здоров'я;
заклад охорони здоров’я;
суму допомоги, що нарахована на підставі листка непрацездатності, в в тому числі суму оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, та відомості про їх виплату;
відмову в наданні застрахованій особі допомоги по тимчасовій непрацездатності та її причини;
порушення встановленого порядку видачі та продовження листка непрацездатності за результатами перевірки обґрунтованості його видачі та продовження
Хто зможе переглядати інформацію з реєстру?
Це:
ФСС — в обсязі, необхідному для перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, надання матзабезпечення, страхових виплат і соціальних послуг відповідно до Закону № 1105 (п. 18 Порядку № 328);
Держпраці — про нещасний випадок на виробництві, професійне захворювання для розслідування і ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві й повідомлення про тимчасову непрацездатність незастрахованої особи чи особи, про яку в Реєстрі немає відомостей (п. 19 Порядку № 328);
застрахованій особі — про реєстраційний номер облікової картки платника податків, період і причину непрацездатності. Ці відомості надають лише особі, якої вони стосуються, — через електронні кабінети застрахованих осіб на порталі послуг (п. 20 Порядку № 328);
страхувальникові — тільки за період перебування з ним у трудових відносинах застрахованої особи — через електронний кабінет страхувальника на порталі послуг (п. 20 Порядку № 328);
особі, яка засвідчує тимчасову непрацездатність, уповноваженій особі — через електронну систему охорони здоров’я у формі електронних копій документів про непрацездатність.
Електронний реєстр — це основа для появи електронного лікарняного. Однак швидкою трансформація не відбудеться. Нормативна база не готова, до технічної теж є запитання! Щоб процес переходу на е-лікарняні був безболісний, радимо вже зараз тестувати Е-реєстр на порталі ПФУ. Статті за темою Утримання із заробітної плати 2021 Відрядження за кордон 2021 Довідка про доходи 2021 Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"
Джерело: https://www.golovbukh.ua/article/7667-elektronniy-restr-listkv-nepratsezdatnost-shcho-zmnitsya
Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту.