Сьогодні, 26 листопада, відбулось засідання тринадцятої чергової сесії Мелітопольської міської ради. Депутати розглянули актуальні питання порядку денного. Серед головних — прийняття бюджету міста на 2022 рік.
Мелітопольський міський голова Іван Федоров зазначив, що обговорення проєкту бюджету було максимально публічним, аби кожен зміг внести в документ свої корективи.
Проєкт бюджету на 2022 рік народним обранцям презентувала перший заступник Мелітопольського міського голови Ірина Рудакова. Бюджет Мелітополя сформовано відповідно до діючих на теперішній час положень Податкового та Бюджетного кодексів України, проекту Закону України «Про державний бюджет України на 2022 рік», прийнятий в першому читанні, в якому враховані рекомендації Міністерства фінансів України та інші нормативно-правові акти.
- Загальний обсяг доходів бюджету запланований в сумі 1 млрд 218 млн грн, у тому числі власні доходи загального фонду – 854 млн грн, трансферти до загального фонду – 330,4 млн грн. та доходи спеціального фонду – 33,5 млн грн. За останні чотири роки обсяг доходів загального фонду бюджету збільшився на 354,3 млн грн. У бюджеті доходи загального фонду передбачені в сумі 1 млрд. 184,4 млн. грн. Зростання в порівнянні з минулим роком складе 105,7 млн. грн. або 9,8 %, - розказала Ірина Рудакова.
В доходах бюджету враховуються трансферти з державного бюджету, які передбачені в сумі 330,4 млн грн., в тому числі: базова дотація – 57,9 млн грн., освітня субвенція – 272,5 млн грн. В попередні роки місто також отримувало медичну субвенцію та субвенцію на соціальні пільги населенню. Але у зв’язку з реформуванням галузей ці виплати зараз здійснюються напряму з державного бюджету.
Щодо власних надходжень, то з 2019 року їх обсяг збільшився на 217,2 млн грн., або на 34 % та у бюджеті цього року складе 854 млн грн., що більше, ніж у минулому році на 74 млн грн. або 9,5 %.
Структуру власних доходів загального фонду міського бюджету формують 5 основних джерел а саме: податок на доходи фізичних осіб (59,7 %), єдиний податок (17 %), акцизний податок (9,6 %), плата за землю (7,3 %) податок на нерухоме майно (3,8 %), податок на доходи фізичних осіб. Цей податок сплачують майже 38 тисяч найманих працівників.
В бюджеті заплановані надходження в сумі 510 млн грн. Порівняно з попереднім роком збільшення склало 40 млн грн. або 8,5 %.
Другим за значенням в бюджеті є єдиний податок, його сплачують 6855 юридичних та фізичних осіб. Єдиний податок заплановано в сумі 145 млн. грн. Збільшення складе 15 млн грн. або 11,5 %. З 2019 року обсяг надходжень по цьому податку збільшився майже в півтора (1,5) рази.
Плановий обсяг надходжень єдиного податку розраховано виходячи із затверджених міською радою ставок.
Для платників 1 групи встановлено ставку у розмірі 10% від прожиткового мінімуму, для платників 2 групи – 20 % від мінімальної заробітної плати. Таким чином підприємці будуть сплачувати: 1 група - 248 грн., 2 група - 1300 грн., 3 група сплачує податок у розмірі 3 % або 5 % від обороту в залежності від сплати ПДВ.
Плата за землю планується в сумі 62 млн грн. Збільшення склало 6,4 млн грн. або 11,5 %. До складу цих платежів входить земельний податок та орендна плата за землю. Земельний податок запланований в сумі 13,3 млн грн. Ставки земельного податку розраховуються у відсотках від грошової оцінки землі: житловий фонд — 0,05 %; громадські будівлі, землі сільськогосподарського призначення, оборони — 1 %; промисловість, транспорт, зв'язок, енергетика - 3 %; комерційного призначення — 5 %.
Орендна плата за землю планується в сумі 48,7 млн грн, що більше, ніж у попередньому році, на 6,4 млн грн.
Акцизний податок запланований в сумі 82 млн. Грн. Надходження заплановані вище рівня попереднього року на 3,8 млн. грн. або 4,9 %.
Податок на нерухоме майно передбачений в сумі 32,2 млн грн. Збільшення склало 3,2 млн грн. або 11 %. Згідно Податкового кодексу Фізичні особи у наступному році будуть сплачувати податок на нерухоме майно із застосуванням ставок і пільг, які діяли в 2021 році, юридичні – за ставками, встановленими на 2022 рік.
Нагадую, що за житлову нерухомість податок сплачується за 1 кв. метр площі, що перевищує: для квартир - 60 кв. м.; будинків - більше 120 кв. м.
Надходження від житлової нерухомості плануються в сумі 5,7 млн грн, у тому числі юридичні особи – 200 тис. грн., фізичні особи – 5,5 млн грн.
Надходження від нежитлової нерухомості плануються в сумі 26,5 млн грн, у тому числі юридичні особи – 14,9 млн грн., фізичні особи – 11,6 млн грн.
Інші надходження до бюджету міста заплановані в сумі 15,8 млн грн. Збільшення складе 5,1 млн грн. або 47,7%. Вони складаються з податку на прибуток (1,9 млн грн.), адміністративного збору за реєстрацію речових прав (1,7 млн грн.), плати за оренду комунального майна (8,1 млн грн.), отримані відсотки банку (1,8 млн грн.). Також в інших надходженнях адміністративні штрафи (1,5 млн грн.) та частина чистого прибутку (0,5 млн грн.).
Власні доходи спеціального фонду в 2022 році складуть 33,5 млн грн., в тому числі: надходження бюджетних установ – 23,3 млн грн., кошти від продажу майна – 5 млн грн., кошти пайової участі – 2 млн. грн., кошти від продажу землі – 1,5 млн грн., цільовий фонд – 1,4 млн грн., екологічний податок - 300 тис. грн .
Видатки міського бюджету на 2022 рік передбачені в сумі – 1млрд 218 млн грн., з них
видатки загального фонду – 1 млрд 058,8 млн грн., що складає 86,9 % всіх надходжень бюджету, та видатки спеціального фонду – 159,2 млн грн, або 13,1 %.
Найбільшу питому вагу у загальному обсязі видатків міського бюджету складають видатки на оплату праці працівників бюджетних установ 67,4 %, які розраховані виходячи із мінімальної заробітної плати. Загальний обсяг видатків на енергоносії у 2022 році планується в сумі 104,6 млн грн. Передбачене зростання видатків на енергоносії на 14 млн грн., враховуючи затверджені тарифи. Видатки на харчування по закладам освіти передбачені в сумі 13,8 млн грн.
Найбільшу питому вагу у загальному обсязі видатків міського бюджету складають видатки на освіту – 57,9 %. На благоустрій міста передбачено в бюджеті – 11,6 %, культуру – 5 %, на фізичну культуру - 2,1%, на охорону здоров’я – 2,3 %.
Загальна сума видатків на освіту складає 612,9 млн грн., збільшення видатків порівняно з 2021 роком склало 54,7 млн грн., або 9,8 %. Фінансування закладів освіти здійснюється з двох джерел, це освітня субвенція та місцевий бюджет. За рахунок освітньої субвенції здійснюється оплата праці педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів. Освітня субвенція передбачена в сумі 272,5 млн грн. З місцевого бюджету фінансуються дошкільні навчальні заклади, заробітна плата інших працівників та всі інші видатки загальноосвітніх шкіл, центр позашкільної освіти та інші заклади. На ці видатки в місцевому бюджеті передбачено 340,4 млн грн.
Щодо охорони здоров'я, то загальний обсяг коштів на фінансування установ охорони здоров’я в міському бюджеті на 2022 рік заплановано в сумі 24,2 млн грн. Але загальний обсяг на фінансування закладів охорони здоров’я з державного та місцевого бюджетів на 2022 рік заплановано в сумі 502,4 млн грн. Це майже в два рази більше, ніж у 2019 році.
По установах з НСЗУ та місцевого бюджету ТМО отримає 319,6 млн грн, ЦПМСД – 101 млн грн., пологовий будинок – 69,2 млн грн., стоматологічна поліклініка – 7,1 млн та інші установи та програми – 5,5 млн грн.
Загальна сума видатків на культуру складає 53,4 млн грн., збільшення видатків порівняно з 2021 роком склало 5,4 млн грн., або 11,3 %.
Загальна сума видатків на фізичну культуру та сопрт складає 21,9 млн грн., збільшення видатків порівняно з 2021 роком склало 2,1 млн грн, або 10,6 %.
Другим по обсягу в бюджеті міста є видатки на благоустрій. У проекті міського бюджету на 2022 рік передбачено 122,4 млн грн., затверджений план на початок 2021 року складав 102 млн грн., на кінець року за рахунок перевиконання бюджету та інших джерел видатки очікуються в сумі 176,5 млн грн., тобто додатково залучено 74,5 млн грн.
У 2022 році за рахунок залишків коштів на початок року та субвенцій сума, яка затверджена в бюджеті, також збільшиться.
Основні заходи, які планується реалізувати у 2022 році по благоустрою міста за рахунок коштів загального фонду:
- міська програма «Благоустрій міста» (поточний ремонт та утримання об’єктів благоустрою міста) – 37,9 млн грн.,
- міська програма «Експлуатаційне утримання вулично-дорожньої мережі та санітарне очищення міста» (грейдування, розмітка доріг, зимове утримання доріг, ручне та механізоване прибирання вулично-дорожньої мережі) – 16,8 млн грн.,
- міська програма «Заходи, спрямовані на регулювання чисельності безпритульних тварин у м. Мелітополі» - 600 тис. грн;
- міська програма «Обслуговування мереж зовнішнього освітлення вулиць та засобів регулювання дорожнього руху міста» (обслуговування мереж зовнішнього освітлення міста та засобів регулювання дорожнього руху) – 13,1 млн грн.,
- міська програма «Утримання та благоустрій території Мелітопольського міського парку» – 2,5 млн грн.
- міська програма «Ремонт об’єктів вулично-дорожньої мережі» (поточний ремонт доріг) – 51,5 млн грн.
Бюджет розвитку спрямований на придбання обладнання, проведення капітальних ремонтів бюджетних установ та інших об’єктів.
На 2021 рік бюджет розвитку був затверджений в сумі 95 млн грн, але за рахунок коштів субвенцій з державного та обласного бюджетів, державного фонду регіонального розвитку, коштів європейського інвестиційного банку очікувані видатки 2021 року складуть 414,3 млн грн.
У проекті міського бюджету на 2022 рік бюджет розвитку планується в сумі 71,7 млн грн., у тому числі на придбання автобусів – 10 млн грн.
Запланована в бюджеті сума не є остаточною. Вона буде збільшуватись протягом року.
Крім того, як і в минулі роки, в проєкті міського бюджету на 2022 рік заплановані такі видатки: резервний фонд в сумі 5 млн грн.; видатки на реалізацію проєктів – переможців бюджету участі - 3 млн грн.
- В цілому бюджет міста на 2022 рік є збалансованим, стабільним та спроможним для подальшого розвитку нашої громади, - резюмувала Ірина Рудакова.
Мелітопольський міський голова Іван Федоров підкреслив, що над формуванням бюджету працювала велика команда.
- Ми маємо якомога краще працювати над збільшенням дохідної частини бюджету. Завдяки Я хочу подякувати начальнику Мелітопольського відділу камеральних перевірок управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Валерію Літинському та його колективу, який допомагає фінансовому управлінню. Цього року нам вдалось ще краще провести цю роботу, і ніхто не помітив, що в нас забрали купу платежів через пільги залізної дороги. В нас забрали багато податків, які залишились на обласному та центральному рівнях. За допомогою того, що ми активізували збір місцевих податків, нам вдалось збалансувати дохідну частину бюджету.
Крім того, за всю історію Мелітополя у нас найбільш плідна співпраця з Верховною Радою України. Я дякую народному депутату Сергію Мінько за те, що він відстоює інтереси міста, і цього року нам вдалось додатково отримати акцизний податок у розмірі більше 30 млн гривень. Сподіваюсь, наступного року нам вдасться відстояти інтереси міста та отримати більше ПДФО у місцевому бюджеті.
Я також сподіваюсь, що наступного року нам вдасться краще попрацювати з депутатами обласної ради і з бюджету області Мелітополь і надалі отримуватиме субвенції на розвиток інфраструктури.
Ми також не будемо зменшувати темпи продажу комунального майна. Ми маємо говорити, що не всі об'єкти комунальної власності ми ефективно використовуємо. І ті об'єкти, які ми не використовуємо і не продаємо, через 3 роки занепадають. Я вдячний всьому колективу, який відкрито проводить приватизацію. Бо сьогодні ми бачимо рекордні суми, які заходять до бюджету міста від приватизації.
Ми також посилимо контроль над використанням бюджетних коштів. Жителі Мелітополя та представники бізнесу мають розуміти, куди надходять їх податки, та як працює велика команда Мелітополя, - резюмував Іван Федоров.